Bojkotta Svenska Kyrkan

Varje år som deklarationspapprena har fallit ner i min brevlåda har jag irriterat mig på en viss sak.
Varje år betalar jag flera tusen till Svenska Kyrkan, till vilken nytta?!

Igår satt jag och kollade igenom och räknade lite på summorna.
Fortsätter jag att vara en så kallad "låginkomsttagare", med ca 200 000kr/år, kommer jag vid pensionsåldern ha gett bort en hel årslön till just Svenska Kyrkan.

Kan ni fatta det?! 200 000 svenska kronor kommer jag att ha betalat till dem om 40 år.
Vi klagar på att maten och bensinen är så dyr, men tänk då på att om ni har ett jobb, så betalar ni ca 200 - 300 kr/månad till Svenska Kyrkan. För mig är det iaf en halv tank bensin eller en halv veckas matintäckter.
Jag har inte reagerat så starkt förrän nu, när jag la ihop allt och verkligen fick inse vad det kostar mig.
Jag kan lika gärna slänga pengarna i sjön, eller varför inte göra nåt roligare för dem, till exempel, köpa mig en tröja varje månad.

Har suttit och kollat runt lite på internet nu och tagit reda på hur man faktiskt går ur Svenska Kyrkan.

Varför ska jag betala för något som jag inte utnyttjar eller tror på?!
Hur resonerar du nu när du har läst detta och fått en bild på helheten?
Kommentera gärna!

//Jessica


Frida

Jag har funderat på det men det som jag inte vill bli av med det är ju prästen när man ska gifta sig. fast det är ju det enda jag vill ha ut av det. Förutom graven o det då.

2009-04-21 | 19:52:07 | http://doyoufeelmypower.blogg.se/
Frida

fast ja läste på en sida nu att man får allt det ändå och man betalar till och med mindre. Hmm kanske borde fundera på detta jag med. Men hur gör ni med erat barn när det ska döpas? Se http://www.uturkyrkan.se/vad-sker/#dop.

2009-04-21 | 19:58:29 | http://doyoufeelmypower.blogg.se/
Malin

Jag hatar svenska kyrkan.

2009-04-22 | 13:18:13 | http://malinblomman.blogg.se/
Jennie

Känner precis som du! Har tänkt varje år att NU ska jag gå ur, men jag får ju aldrig tummen ur! Folk frågar: Men eran dotter då? Ska inte hon döpas???

Nej, säger jag. Hon får bestämma det själv när hon blir äldre vilken religion hon vill tillhöra!

Men när man ska gå ur är det väl bara att ringa och be om papper som de skickar hem som ska skrivas på? Eller kan man göra det på nätet?

2009-04-23 | 09:49:30 | http://shandanie.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Jessica
Bor: Säffle
Ålder: 26

Barn: Nova 4,5 år och Liam 3 år

Övrigt: Ensamstående tvåbarnsmamma som fördriver dagarna med jobb, barn, vänner, kaffe och träning




RSS 2.0