1,5 år och tandlös

Igår gjorde jag sista arbetsdagen och såg fram emot en lugn och skön helg tillsammans med familjen.
Imorse käkade vi frukost och sen skulle jag och Stefan plocka bort från bordet, då jag hör en smäll innifrån tv-rummet! Nova har försökt klättra upp i soffan, förmodligen tappat taget och ramlat in i bordet och slagit i munnen.
Tog i ren panik upp henne och ena framtanden står rakt ut! Innan den ramlar ner i min urringning...
Hon har slagit ut tanden!!! Det var bara blod överallt!
Slängde in henne i bilen och for upp till akuten, där vi dock inte fick speciellt mycket information.
Ska kontakta en tandläkare som ska kolla upp så det inte har blivit några andra skador i munnen, men det var inte bråttom med det heller, utan räckte att vi åkte upp till veckan.

Kan man känna sig som en sämre mamma och människa när sådant händer?!
Varför följde jag inte med henne till tv-rummet?
Varför skulle jag plocka bort från köksbordet?
Varför band jag inte fast henne i en löplina?!

Man kan inte sluta anklaga sig själv, hur mycket jag än vet, att jag inte kan ha uppsikt över henne i 24 timmar/dygn. Känner mig som världens sämsta mamma...

Kändes lite bättre när jag läste på Familjeliv.se's hemsida och det verkade vara väldigt vanligt att små barn slår ut sina tänder och att det oftast inte blir något mer med det, utan allt går tillbaka som vanligt när smärtan har lagt sig.

Stefan sa att nu kommer hon vara ännu mer charmig med bara en framtand och det kanske stämmer, när svullnaden har lagt sig kanske hon ser ut som en liten trollunge, hi hi.

Denna helgen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men nu sover Nova och allt verkar ha gått bra.
Första mjölktanden är tappad, redan innan 1,5 års ålder.
Nu ska hon bli bortskämd de närmsta två dagarna, det är hon värd.

Mitt lilla hjärtegull.

Elin

När Eddie var 10 månader eller nåt, så reste han sig upp mot ena hjulet på vagnen och tappade väl balansen och slog i ena tanden, så den åkte upp och ut, blödde ju som fasen ju :-(

Det är när den andra tanden kommer ut som man får hålla koll så inte den blivit skadad utav det.



Och du... man kan inte hålla uppsikt HELA tiden, det är omöjligt ju, så du är inte alls en dålig mamma.

Kram

2010-10-09 | 20:20:14 | http://paraflaxdrinken.blogg.se/
Malin

Hej! :) Det kan jag absolut göra, just nu är det några på kö och vi har precis flyttat. Men så snart vi kommit till rätta så kan jag verkligen göra en åt dig :)



Kram

2010-10-11 | 19:12:07 | http://alicesmamma.blogg.e
sandra "piik"

jag slog ut mina framtänder när jag var bebis.. och jag blev hyffsat normal ändå ;)

2010-10-11 | 19:41:12 |
Blomman

Jag tror inte de är nån fara. Barn slår sig, ramlar och har sig. Även fast man står en meter ifrån dom kan det hända !

En tand borta är bara charmigt : )

2010-10-12 | 10:53:18 | http://malinblomman.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback



Namn: Jessica
Bor: Säffle
Ålder: 26

Barn: Nova 4,5 år och Liam 3 år

Övrigt: Ensamstående tvåbarnsmamma som fördriver dagarna med jobb, barn, vänner, kaffe och träning




RSS 2.0